امروز برابر است با :31 فروردین 1403

تماس انتخابی دیجیتال (Digital Selective Calling)

تماس انتخابی دیجیتالی یک سیستم اظطراری در ارتباطات دریایی است که طیف وسیعی از کاربران از آن استفاده می کنند. برای سالهای طولانی گاردهای ساحلی ملزم به گوش دادن پیوسته به کانال اظطراری دریایی بودند ( کانال 16). این کانال معمولا اطلاعات مفیدی را در اختیار همه کاربران در محدوده برد گارد ساحلی فراهم می آورد، اطلاعاتی که از قایق های شخصی کوچک تا کشتی های تجاری بزرگ می توانستند از آنها بهره گیرند. اما رفته رفته و با گذشت زمان، ترافیک پیام ها بر روی این کانال ارفزایش می یافت و نیازها فراتر از آن شد.
کنوانسیون بین المللی سولار (امنیت زندگی بر روی دریا) یکی از مهمترین مراجع تعیین و تصمیم گیری در مورد راه حلهای بهبود و افزایش امنیت شناورهای مختلف در سطح آبهای جهان است همچنین سیستم امنیت و اظطرار دریایی جهانی یکی از زیر مجموعه های این کنوانسیون و بخش عظیمی از برنامه جستجو و نجات دریایی را شامل می شود.


سیستم امنیت و اظطرار دریایی فراهم آورنده یک اعلان یا هشدار وقوع وضعیت خطر به صورت خودکار در شرایطی است که کاربر هیچ گونه امکان و فرصتی برای اعلان صوتی پیام اظطراری می دی بر روی کانال رادیویی را ندارند. این سیستم شامل بخشهای مختلفی است که برخی از آنها جدید و برخی دیگر سالهاست که به کار گرفته می شوند. این بخش ها عبارتند از :

هشدار : شامل برآورد و تعیین موقعیت واحدی که در معرض خطر واقع شده است
جستجو و نجات برای یافتن محل واحد
انتشار پیام ها و اطلاعات امنیتی و اظطراری
ارتباطات کلی
ارتباطات ساحل به ساحل


انتخابی دیجیتال چیست؟    

تماس انتخابی دیجیتال همانطور که از نامش پیداست فراهم آورنده امکان ارسال و دریافت دیتا و اطلاعات علاوه بر مکالمه صوتی میان واحد های دریایی و شناور ها است. این سیستم فراهم آورنده ارتباط شناور به شناور، ساحل به شناور و شناور به ساحل است به شکل یک تماس صوتی یا تلکس رادیویی است ولی تفاوت اصلی آن در این است که این تماس می تواند از مبدا به مقصد یک شناور مشخص یا یک رادیو بخصوص و یا گروهی از مقاصد برقرار گردد. این تماس ها در هنگام اظطرار ممکن است شامل اطلاعات مناسبی جهت کمک به نیروهای جستجو و نجات برای یافتن شناور در معرض خطر و یا آسیب دیده باشد. همچنین در استفاده از این سیستم، برد مفید سیگنالهای دیجیتالی بهبود و افزایش می یابد.

کنترل کننده تماس انتخابی دیجیتال چیست؟    

یک کنترل کننده تماس انتخابی دیجیتال بخشی است که وظیفه کد گشایی و آشکار سازی پیام های دریافتی را برعهده دارد. این قسمت ممکن است در داخل یک رادیو وی اچ اف دریایی قرار گرفته باشد و یا اینکه بصورت خارجی قابلیت الحاق به یک رادیوی دریایی را داشته باشد. این قسمت قادر است تا یک پیام رادیویی اظراری که می تواند شامل موقعیت جغرافیایی شناور حادثه دیده نیز باشد در محدوده برد رادیو، برای تمامی شناورها و گاردهای ساحلی اطراف ارسال نماید و یا دریافت کند

شناسه خدمات متحرک دریایی چیست؟  

این کد، یک شناسه منحصربفرد است که به هر یک از شناورها اختصاص داده می شود و سیستم های کنترل کندده تماس انتخابی دیجیتال، قابلیت ذخیره سازی این کد را به کمک نرم افزار دارا می باشند. این شناسه های 9 رقمی درحقیقت همانند شماره تماسی برای شناورها بوده و ارتباط اختصاصی با یک یا گروهی از شناورها را ممکن می سازند. گفتنی است این شناسه ها یک استاندارد بین المللی هستند، بطوریکه بر حسب منطقه و یا کشور به نام هر شناوربه ثبت می رسند و یا اینکه در هنگام دریافت مجوز استفده از خدمات رادیویی دریایی به شخص متقاضی اعلام و به نام وی و شناورش ثبت می گردد

 


اهمیت استفاده از سیستم تماس انتخابی دیجیتالی در چیست؟  

در حالت اظطرار شناورهای دارای رادیوهای دریایی می بایست بر اساس مقرارت از کانال اظطراری بین المللی دریایی ( کانال 16 ) جهت ارسال پیام اظطراری و یا درخواست کمک خود استفاده نمایند. این در حالیست که از طرف دیگر تنها کسانی قادر به دریافت پیام اظراری شناور در معرض خطر و یا آسیب دیده خواهند بود که در زمان ارسال پیام در حال گوش دادن یا مانیتورینگ کانال 16 باشند. گاردهای ساحلی همواره ملزم به شنود پیوسته کانال 16 هستند در حالیکه دیگر شناورها الزامی به این کار ندارند. بر این اساس تنها شانس یک شناور در مواقع خطر دریافت پیام وی از طرف گاردهای ساحلی و یا شنیده شدن پیام وی توسط دیگر شناورها به صورت اتفاقی خواهد بود .
اما هنگامی که از سیستم جدید تماس انتخابی دیجیتالی جهت ارسال پیام های اظطرار بهره گرفته شود، در صورتیکه رادیوهای دیگر شناورها و یا گارد ساحلی حتی بر روی کانالهای دیگری تنظیم شده باشند، قادر خواهند بود تا به محض دریافت پیام اظطراری با پخش آژیر هشدار دهنده، عامل انسانی را از وقوع حادثه مطلع نمایند. بدین شکل دیگر نیازی به گوش فرادادن پیوسته کانال اظراری 16 برای دیگر گیرنده گان و گاردهای ساحلی نخواهد بود بعلاوه این که به کمک این سیستم، در صورتیکه یک دستگاه گیرنده تعیین موقعیت جهانی به رادیو دریایی متصل شود می توان مختصات جغرافیایی دقیق شناور در معرض خطر را نیز به همراه پیام اظراری به صورت متنی ارسال نمود.

آیا برای استفاده از خدمات تماس انتخابی دیجیتالی نیازی به اخذ مجوز دارم؟  

بله – شما برای استفده از این سیستم نیازمند گرفتن یک مجوز اپراتوری خواهید بود. اگر شما تا کنون مجوز استفاده از رادیوهای دریایی را نداشته اید، در هنگام طی مراحل مجوز هر دو این خدمات برای شما صادر خواهند شد. اگر شما پیش از سال 2000 مجوز استفاده از یک رادیو دریایی را برای خود کسب نموده اید برای اینکه بتوانید از خدمات تماس انتخابی دیجیتالی بهره مند شوید، باید مجوز خود را ارتقاء بخشید که این امر یک نیم روز وقت شما را خواهد گرفت چراکه می بایست ضمن گذراندن امتحان مربوطه، یک شناسه خدمات متحرک دریایی منحصربفرد را نیز به نام خود دریافت و ثبت نمایید .

فرایند برقراری تماس اظطراری به کمک سیستم دیجیتالی چگونه است؟  

شما به کمک این سیستم قادر خواهید بود تا پیام اعلان خطر خود را برای گاردهای ساحلی و شناورهای دیگر ارسال کنید و به آنها بگویید که خطری که شما را تهدید می کند چیست و چگونه آنها می توانند شما را یافته و به شما کمک کنند. به صورت کلی مراحل برقراری یک ارتباط اظطراری دیجیتالی به شرح زیر است:

 پوشش محافظ کلید اعلان هشدار وضعیت اظطراری را کنار بزنید  
 کلید اعلان وضعیت اظطراری را فشار داده و آن را بین 3 تا 5 ثانیه نگه دارید
در این زمان رادیو شما در حال ارسال پیام اظراری خواهد بود
بعد از این مراحل رادیو شما پیامی را به عنوان ارسال پیام اظطراری بر روی صفحه نمایشگر به شما نشان خواهد داد و باید منتظر دریافت پاسخ بمانید. در صورتیکه پاسخی دریافت نشود، رادیو شما به صورت خودکار هر 4 دقیقه یکبار تا زمان دریافت پاسخ، ارسال پیام را تکرار خواهد نمود.


elecomtab.blogfa.com

اشتراک گذاری