امروز برابر است با :29 فروردین 1403

ارسال داده به صورت سریال

دنیای امروز دنیای مخابره اطلاعات به صورت هرچه سریعتر و آسانتر است. با شنیدن لفظ مخابره بی شک توده عظیمی از سیم ها و کابل ها در ذهن هر یک از شما تجسم می سازد. حال آنکه روش ها و متد های جدید امروزه به این امر تسریع می بخشند.

ارسال اطلاعات به صورت سریال با استفاده پرو تکل SPI:

پرو تکل SPI که بر گرفته از حروف اول کلمات Serial Peripheral Interface می باشد یکی از روش های انتقال داده و اطلاعات به صورت سریال است که در مدار های دیجیتال به صورت گسترده از آن استفاده می شود و اولین بار توسط شرکت موتورو لا تدوین گردیده است. در این روش از 3 خط رابط جهت برقراری ارتباط استفاده می شود که از این سه خط دو خط آن به روش های SDA و SCL مربوط به ارسال اطلاعات و پالس های CLOCK بوده و بین کلیه سیستم های موجود در شبکه مشترک می باشد.سومین خط نیز از فرستنده به گیرنده مربوط می باشد که شروع و خاتمه عملیات ارسال اطلاعات را به گیرنده اعلام می گردد.

خط سوم از کنترلر اصلی به هر یک از گیرنده های موجود در شبکه به طور مجزا وصل می باشد و به تعداد گیرنده های موجود در شبکه فرستنده باید خط کنترل داشته باشد. در اصطلاح خط مذبور SS نامیده می شود که مخفف کلمات Slave Select مس باشد.

پرو تکل SPI مشخصا برای برقراری ارتباطی یک طرفه تدوین شده است و به همین دلیل فرستنده اطلاعات همواره MASTER محسوب شده و گیرنده ها هم SLAVE می باشند. در سیستم های مبتنی بر این پروتکل MASTER امکان دسترسی به اطلاعات هیچ یک از SLAVE ها را ندارد و فقط قادر به ارسال فرمان و یا اطلاعات به آنها می باشد و در واقع می توان گفت که عملیات HAND SHACKING بین گیرنده و فرستنده انجام نمی شود. مراحل ایجاد اطلاعات بدین صورت است که ابتدا فرستنده خط SS مربوط به گیرنده خاصی را که باید اطلاعات یا فرمان ها به آنها ارسال گردد فعال می کند و سپس در حالتی که خط SCL یا همان خط مربوط به ارسال CLOCK در حالت LOW قرار دارد یک بین از داده روی خط SDA قرار داده می شود و آنگاه خط SCL به حالت HIGH تغییر وضعیت داده و دوباره به حالت قبل خود باز می گردد. این روند موجب انتقال بیت مذکور از فرستنده به گیرنده می شود . همین الگوریتم برای ارسال یکایک بیت های مربوط به داده تکرار می شود و در انتهای عملیات فرستنده خط SS مربوط به آن گیرنده را غیر فعال می کند.

bselectron.mihanblog.com
اشتراک گذاری