امروز برابر است با :9 فروردین 1403

ساخت نسل جديد ترانزيستور ها توسط ژاپن

پژوهشگران ژاپنى وابسته به دانشگاه صنعتى توکيو (توکوداى) موفق به ساخت ترانزيستورى شفاف ازجنس پلاستيک شدند که به نازکى فيلم دوربين عکاسى است .

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، ترانزيستور نوعى تجهيزاتى است که کارش روان و يا متوقف کردن جريان برق در دستگاه هاى الکترونيکى مى‌باشد.

براساس گزارشى که روز پنجشنبه در اين باره منتشر شد، اين ترانزيستور که تاشو هم است نسبت به ترانزيستورهاى کنونى سبک تر، مقاومتر و جريان برق در آن روانتر مى باشد.

پژوهشگران گفتند که آنها براى ساخت اين ترانزيستور بر روى ترق پلاستيکى که از جنس شيشه پلاستيکى نوشابه مى‌باشد، فلز اينديوم ، گاليوم و اکسيد فلز روى را بوسيله حرارت بخار چسباندند.

پژوهشگران افزودند که ساخت اين ترانزيستور نازک در دماى معمولى اتاق امکان پذير بوده و هزينه آن هم ارزان مى باشد.
توانايى و سرعت عمل اين ترانزيستور جديد۱۰ برابر ترانزيستورهاى کنونى مىباشد و در صورت خم کردن آن نيز اين توانايى از ميان نمى‌رود.
براى ساخت ترانزيستورهاى نازک که به آن "تى اف تى" مىگويند تاکنون از ماده سيليکون استفاده مىشد اما به دليل اينکه براى بکارگيرى سيليکون نيازبه ۳۰۰ درجه حرارت است امکان استفاده از مواد پلاستيکى به عنوان صفحه پايه وجود نداشت .
پروفسور هوسودا يکى از سازندگان اين ترانزيستور مىگويد که با استفاده از اين ترانزيستور مىتوان هر شيشه اى را تبديل به صفحه نمايشگر کرد.
به گفته هوسودا با استفاده از اين ترانزيستور اين امکان بوجود مى‌آيد که شيشه جلوى خودرو و يا ترق جلوى کلاه موتور سوارى را تبديل به نقشه راهنماى راه کرد.
در روز پنجشنبه قرار است که اين دستاورد پژوهشگران دانشگاه صنعتى توکيو در مجله علمى نيچر چاپ انگليس منتشر شود .

 DVD هاي كنوني بر خلاف CD ها مي توانند اطلاعات را در دوطرف خود ثبت كنند. همچنين در هر طرف ثبت اطلاعات بر روي دو لايه مجزا امكان پذير است.
بر همين اساس اين ديسك ها به پنج دسته تقسيم مي شوند.
اول؛ DVD-5، همان DVDهائي كه شما مي شناسيد، يك طرفه و يك لايه با ظرفيت 4.7 GB .
دوم؛ DVD-9، يك طرفه و دولايه با ظرفيت 8.5 GB .
سوم؛ DVD-10 دو طرفه اما يك لايه در هر طرف با ظرفيت 9.4 GB‌.
چهارم؛‌ DVD-14، دوطرفه كه يك طرف آن دولايه است با ظرفيت 13.3 GB و در آخر DVD-18، دو طرفه و در هر طرف دولايه كه ظرفيت 17.1 GB دارد. فكر كنم كمي گيج شده ايد اما اگر مطلب را آرام بخوانيد بهتر متوجه خواهيد شد. قبل از خريد DVD هاي دو طرفه يا دولايه از پشتيباني دستگاه خود مطمئن شويد.

اشتراک گذاری