یه روش جالب برای ساخت برد مدار چاپی

0
3319

 این روش در وقت خیلی صرفه جویی می کنه و دقت رو خیلی  بالا میبره. مواد لازم عبارتند از:




  •  اتو


  • پرینتر لیزری


  • کاغذ گلاسه


  • یه مقدار استون و پنبه


  • و از همه مهمتر یه تصویر ۱:۱ از طرح پشت فیبر.

روش کلی کار به این صورته که اول روی کاغذ گلاسه تصویر پشت برد رو با مقیاس واقعی پرینت می کنید.

( برای دفعه اول پیشنهاد میکنم سه یا چهار تا از تصویر بوردتون چاپ کنید تا وقتتون زیاد تلف نشه چون دفعه اول معمولا زیاد جالب نمی شه )


سپس فیبر مسی رو به اندازه مورد نیاز می برید ( البته کمی بزرگتر از نقشتون ).برای این کار می تونین از یه تیغ تیز بر یا اره ( البته نه اره چوب بری! ) یا حتی یه پیچ گوشتی نوک تیز استفاده کنید.


 تصویر پشت بردتون رو که قبلا با دقت از حدود یه میل بیرون خطوط بریدید و البته یه گوشه به عنوان جای دست براش گذاشتید .


قبل از شرع کار بهتره فیبرتون رو با آب و مایع ظرف شویی بشورید تا تمیز بشه.          


درجه اتو رو بالا ببرید و وقتی گرم شد اول بزاریدش روی فیبرتون تا داغ بشه چند ثانیه کافیه. فراموش نکنید که گرمای بیش از حد باعث جدا شدن مس از فیبر می شه. البته دفعه اول یا دوم این اتفاق نمی افته اینو گفتم که حساب کار دستتون بیاد!


 بعدش قبل از اینکه سرد بشه کاغذ گلاسه را روی فیبر بزارید ( طرف پرینت شده روی مس ) این کار رو با دقت انجام بدین چون کاغذ بعد از تماس با فیبر به اون می چسبه و دیگه نمی شه جابجاش کرد ( البته هیچ نگران نباشید


اگه خراب شد بزارید تا سرد بشه بعد با استون و پنبه پاکش کنید و کار رو با استفاده از تجربه قبلی از سر بگیرید) بعد از اون اتو رو بزارید روی کاغذ و نگه دارید تا کاملا به فیبر بچسبه در صورت نیاز به آرامی اتو رو حرکت بدین و سعی کنید حرارت به طور یکنوات به همه جای فیبر برسه و هیچ نگران نباشید چون” فقط کسی که کار نمی کنه اشتباه نمی کنه و کسی که اشتباه نمی کنه چیزی یاد نمی گیره!”


البته این جمله از خودم نبود یه جایی خوندمش. انجمن ادبیات یا حساب داری بود فکر کنم.


 به هر حال . دفعه دوم همیشه می تونه بهتر بشه. شاید برای پیدا کردن لم کار لازم باشه سه چهار بار تکرار کنید .


 من این روش رو با تکرار یاد گرفتم پس اگه شما نکته جدیدی پیدا کردید لطفا به من هم بگبد. – مرسی –


در این مرحله بنده فیبر رو با کاغذی که بهش چسبسده میذارم توی آب تا یه کم خیس بخوره بعد آروم با انگشت می کشم روش تا کاغذش کنده بشه و خطوط پرینتر با یه لایه نازک کاغذ باقی بمونه و بعد خیلی آروم با نوک یه چیز تیز و نازک روی فاصله بین خطوط می کشم تا باقی مونده کاغذ کنده بشه و بعد می فرستمش توی اسید. مطمئن نیستم که این قسمت کاملا درست باشه ولی جواب داده. بازم میگم اگه یه راه بهتری پیدا کردین لطفا به منم بگین .


قبل از اسید کاری احتمالا با چند تایی قطعی روی برد برخورد می کنید که اگه تعدادشون زیاد نبود می تو نید با ماژیک زد آب اتصال رو بر قرار کنید .


 از مزایای این روش اینه که به اندازه لتراست تمیزه و از ماژیک هم ساده تره . البته برای تولید انبوه نیست .


در نهایت به امتحانش می ارزه.

دیدگاه خود را بیان کنید

لطفا پیام خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را در این قسمت وارد نمایید