امروز برابر است با :1 اردیبهشت 1403

چراغ چشمک زن جهت نشان دادن آلارم

اگر با سیستم های ایمنی مثل دزدگیرها و یا درب های کنترل از راه دور برقی و . . .  کار کرده باشید. حتما چراغ چشمک زن که بعنوان هشدار دهنده در این مدارات استفاده شده است را دیده‌اید. در این مقاله تصمیم دارم که مدار یک نمونه تجاری این وسیله را در بازار هم موجود است را برای شما بررسی کنم. تا با نحوه کار این مدارات آشنا شوید.


از خصوصیات این مدار این است که مستقیماً با ولتاژ  220 ولت برق شهر کار کرده و از قطعات بسیار کمی در مدار آن استفاده شده است و از کارکرد خوب و مناسبی برخوردار است.

چشمک زن 220 ولتی

نقشه مدار فلاشر 220 ولتی

 

 در این مدار خازن C1 از طریق مقاومتهای R1,R2 شارژ میشود و با توجه مقادیر این مقاومتها و مقاومت R3 که وظیفه تقسیم ولتاژ را بر عهده دارند، میتوان ولتاژ نهایی که خازن بعد گذشت 5 ثابت زمانی به آن خواهد رسید را محاسبه نمود :

VC(∞) = ( Vin × R3 ) ÷ ( ( R1 || R2 ) + R3 ) = 95 V

ولی قبل از اینکه ولتاژ خازن به 95 ولت برسد دیود زنر مدار که ولتاژ زنر آن 8.2 ولت است عمل کرده و خازن را در مقاومت و R4 و گیت ترایاک تخلیه می‌نماید. و باعث روشن شدن ترایاک میشود. با روشن شدن ترایاک دو سر خروجی پل دیود از طریق ترمینالهای اصلی ترایاک بهم متصل شده و در نتیجه لامپ روشن میشود. در این زمان دیود D1  تا پیش از این خاموش بود با هدایت ترایاک روشن شده و مسیر دشارژ کوتاه‌تری از طریق ترایاک فراهم می‌آورد و خازن بسرعت در دو سر ترایاک تخلیه میکند و  با دشارژ شدن خازن ترایاک خاموش میشود. در نتیجه لامپ بصورت لحظه‌ای روشن و خاموش میشود.

@

من این مدار را توسط نرم افزار Proteus 6.9.03 شبیه سازی کردم.

www.hlachini.com
اشتراک گذاری