امروز برابر است با :29 اسفند 1402

كنترل از راه دور مادون قرمز

توسط اين مدار  ميتوانيد انواع وسائل برقي و الكترونيكي منزل ، ازقبيل راديو و تلويزيون و . . . را از فاصله چند متري ، روشن و خاموش كنيد . اين مدار با امواج مادون قرمز كار ميكند و از آنجا كه در نور انواع چراغ هاي روشنائي ، نظير لامپ و مهتابي و حتي نور خورشيد ، امواج مادون قرمز وجود دارد ، لازم است پس از ساخت ، ديود مادون قرمز گيرنده را در محفظه كوچكي قرار داده و درب محفظه توسط طلق تيره ( نظير فيلم راديولوژي ) پوشيده شود تا ديود گيرنده مادون قرمز از امواج مادون قرمز محيط اطراف مصون بوده و تنها در برابر امواج فرستنده مدار عمل كند . نظير اين مسئله در تلويزيونهاي مجهز به كنترل مادون قرمز مشاهده ميشود كه ديود گيرنده بر روي تلويزيون داخل محفظه مخصوص نصب و جلوي آن توسط طلق تيره پوشيده شده است .

                  
                  
فرستنده:
 
                                              
ليست قطعات فرستنده

33   اُهم ( نارنجي – نارنجي – سياه )
R1
560 اُهم ( سبز – آبي – قهوه اي )
R2
10 كيلو ( قهوه اي – سياه – نارنجي )
R4 , R3
دو عدد خازن عدسي 22 تا 33 نانوفاراد
C
دو عدد تراتزيستور BC 548 يا مشابه
T
كليد فشاري ميكروسويچ كوچك
S
 
ليست قطعات گيرنده
 

 

ساير موارد بشرح زير ميباشند :

1 – ديود زينر بر اساس نوار رنگي روي بدنه اش ، در محل خود نصب شود .

2 – در نصب ديود نوراني چنان عمل شود كه پايه كوتاه تر آن در خانه با علامت نيم دايره سفيد قرار گيرد .

3 – ديودهاي مادون قرمز فرستنده و گيرنده ، قبلاً در جهت صحيح نصب شده اند لذا در وضعيت آنها تغييري داده نشود .

منبع تغذيه تغذيه فرستنده 9 ولت است و بايد توسط يك باتري كتابي 9 ولتي تامين و با رعايت مثبت و منفي به مدار متصل شود .

تغذيه گيرنده 12 ولت است و بايد از طريق آداپتور و با رعايت مثبت و منفي به محT ل BAمتصل شود .

پس از نصب تغذيه به هر دو مدار ، ديود مادون قرمز فرستنده را در مقابل ديود مادون قرمز گيرنده قرار داده و با فرمان به كليد فشاري فرستنده ، ديود نوراني گيرنده ، روشن و خاموش خواهد شد . روش كار به اين صورت است كه با يك فرمان ، ديود گيرنده روشن و با فرمان بعدي خاموش ميشود . براي استفاده سهل تر ، مدار فرستنده را داخل يك جاسوئچي مناسب نصب كنيد .

براي متصل نمودن اين كيت به وسائل برقي و الكترونيكي مورد نظرتان شما حتماً به يك رله 12 ولت نياز داريد . براي نصب رله بايد كنتاكتهاي ورودي آن را به نقاط RE گيرنده متصل كنيد و سپس كنتاكتهاي خروجي رله را در مسير يكي از سيمهاي تغذيه وسيله برقي تان قرار دهيد . بنابراين به خروجي RE حتماً بايد كنتاكتهاي ورودي يك رله 12 ولت متصل شود و كنتاكتهاي خروجي رله ، بعنوان يك كليد قطع و وصل در مسير تغذيه وسيله مورد نظرتان قرار گيرد . توصيه ميكنيم چنانچه در كار با رله ها اطلاعات كافي نداريد ، حتماً از يك مطلع كمك بگيريد .

electrokit.blogfa.com

 مونتاژ :
قبل از اقدام به مونتاژ لازم است سطح مسي فيبر مدار چاپي توسط سمباده نرم يا اسكاج خشك تميز و براق شود . اين مسئله در عملكرد كلي كيت نقش مهمي ايفاء ميكند و عدم رعايت آن شما را در استفاده كيت دچار مشكل ميكند . همچنين توصيه ميكنيم حتماً روش صحيح لحيمكاري و چگونگي نصب صحيح قطعات را كه در جزوه همراه كيت به چاپ رسيده ، مطالعه و سپس اقدام به مونتاژ نمائيد .

اشتراک گذاری