امروز برابر است با :29 اسفند 1402

تلفن همراه بين المللي

باند بسامدي چيست؟


تلفن‌هاي سلولي يا همراه از امواج راديويي براي انتقال مكالمات و صداي شما استفاده مي‌كنند. اين امواج مي‌توانند شامل بسامدهاي مختلفي باشند، درست مشابه امواج يك راديوي معمولي، كه هر ايستگاه بر روي يك بسامد، سيگنال ارسال مي‌كند. براي مثال در صورتي كه شما به يك ايستگاه راديويي FM گوش مي‌دهيد، بسامد آن در محدوده باند FM و بين 88 mhz تا 108 mhz قرار دارد و در صورتي كه به يك ايستگاه AM گوش مي‌كنيد، بسامد آن بين 0.55 mhz الي 1.6 mhz قرار دارد.


سامانه‌هاي تلفن سلولي GSM روي چهار نوع باند بسامدي مختلف قرار گرفته‌اند، دو باند براي خدمات GSM در ايالات متحده و همچنين دو باند متفاوت ديگر نيز براي اين خدمات در كشورهاي ديگر جهان وجود دارد.

























باند


گستره بسامد های ارسال


گستره بسامد های دریافت


850 MHz


824.2 – 848.8 MHz


869.2 – 893.8 MHz


900 MHz


880.2 – 914.8 MHz


925.2 – 959.8 MHz


1800 MHz


1710.2 – 1784.8 MHz


1805.2 – 1879.8 MHz


1900 MHz


1850.2 – 1909.8 MHz


1930.2 – 1989.8 MHz


باند های چهارگانه تلفن همراه


در حالت آرماني مشتركان به تلفني نياز خواهند داشت كه در هر چهار باند ياد شده به طور معمولي كار كند، اما چنين گوشي‌هايي هنوز كمياب و گران‌قيمت به نظر مي‌رسند. بنابراين پيشنهاد ديگر آن است كه برحسب كشور مورد اقامت يا مسافرت از يك گوشي تلفن دو يا سه بانده كه در شرايط موردنظر كارايي مطلوب را داشته باشد استفاده شود.  البته اگرچه باندهاي 900 و 850 و يا 1800 و 1900 به يكديگر خيلي نزديك هستند، اما گوشي تلفني كه مخصوص هر يك از اين باندها توليد شده است، نمي‌تواند در باندهاي ديگر كار كند.

كدام بسامدها در ايالات متحده به كار مي‌روند؟

به طور كلي باند 1900 mhz در ايالات متحده براي خدمات تلفن همراه GSM در نظر گرفته شده است، اما اخيرا يك باند 850 mhz (مگاهرتز) نيز به اين مجموعه تعلق گرفته كه باند مذكور بيشتر در نواحي روستايي و حومه يا خارج از شهرها به كار گرفته مي‌شود چرا كه اين باند در اين مناطق از برد و قدرت نفوذ بيشتري نسبت به باند 1900 mhz برخوردار است. در آمريكا بيشتر خدمات تلفن همراه روي باند 850 به شركت AT&T تعلق دارد.

باند 800 مگاهرتز چيست؟ آيا پنجمين باند GSM است؟

حقيقت آن است كه در هيچ يك از باندهاي تلفن همراه GSM، باندي به نام 800 mhz تعريف نشده است چنان كه برخي از عامه مردم و يا حتي فروشندگان از روي عدم اطلاع، عنوان مي‌كنند كه تلفن، علاوه بر باندهاي معمول، در باند 800 نيز كار مي‌كند. اين فقط يك اشتباه است، چنين باندي وجود ندارد و اكثرا منظور همان باند 850 است نه 800.

آيا يك مشترك در آمريكا به داشتن گوشي مخصوص هر دو باند نيازمند است؟

درواقع پاسخ اين سوال بستگي دارد به اين كه مشترك در چه منطقه و محلي از تلفن خود استفاده مي‌كند. اگر در مناطق مركزي و شهري از تلفن همراه استفاده مي‌كند، به احتمال زياد نيازي به استفاده از باند 850 نخواهد داشت.

كدام بسامدها كاربرد بين‌المللي دارند؟

فناوري GSM در ابتدا در اروپا توسعه يافت و سپس به آمريكا و ديگر كشورها راه يافت. در آغاز تمامي كشورها از باند 900 براي ارائه خدمات GSM استفاده كردند و پس از گذشت چند سال شركت‌هاي فراهم آورنده خدمات، بر اثر افزايش تراكم باند 900، شروع به گسترش پوشش شبكه‌هاي 1800 mhz نيز كردند. هنگامي كه كشور آمريكا ارائه خدمات GSM را آغاز كرد، برخي از كشورهاي مرتبط و نزديك به آن با پيروي از سياست و تدابير آمريكا، خدمات GSM خود را نيز مطابق با آنها و بر روي باند 1900 mhz و در مواردي نيز 850 ارائه كردند. اما تقريبا در بقيه كشورهاي جهان از سامانه غيرآمريكايي و بسامدهاي بين‌المللي GSM يعني 900 و در مواردي 1800 استفاده مي‌شود.

هنگام مسافرت به خارج از كشور به گوشي سازگار با كدام يك از باندها نياز است؟

اين امر كاملا بستگي به كشور مقصد خواهد داشت. در جدولي كه در ادامه مي‌آيد به شما كمك مي‌كنيم تا بدانيد كه كدام يك از كشورها از كدام باندها استفاده مي‌كنند و بر اين اساس گوشي مناسب را تهيه و استفاده كنيد. همان طور كه در جدول نيز مشاهده مي‌شود باند900 متداول‌ترين باند GSM جهاني است و سپس باند 1800در ردة دوم قرار دارد و برخي از كشورها نيز علاوه بر دو باند مذكور باند 1900 را نيز دارند.

براي آگاهي از اين كه گوشي تلفن همراه بايد از كدام باندها پشتيباني كند، چند حالت مختلف ممكن، ذكر و در مورد هر يك توضيحي ارائه مي‌شود.

1) استفاده فقط داخل آمريكا:

اگر مشترك قصد دارد از تلفن همرا خود فقط در داخل كشور آمريكا استفاده كند نيازمند تهيه يك گوشي تلفن دو بانده با قابليت پشتيباني از باندهاي 1900 و 850 خواهد بود. البته باند 1900 نيز به تنهايي پوشش خوبي را ارائه خواهد داد.

2) استفاده فقط در خارج از آمريكا:

در صورتي كه مشترك از تلفن همرا خود در كشورهايي به جز ايالات متحده استفاده مي‌كند، تهية يك گوشي دوباندة 900 و 1800 براي وي مناسب خواهد بود. البته باند 900 مگاهرتز نيز به تنهايي پوشش خوبي را ارائه مي‌دهد، اما هم اكنون اكثر گوشي‌هاي موجود هر دو باند را دربر مي‌گيرند.

3) استفاده هم در آمريكا و هم خارج از آن:

در چنين شرايطي، مشترك نيازمند يك تلفن سه بانده با پوشش باندي 900، 1800، 1900 است. البته برخي از گوشي‌ها كه به چهار باندي مشهورند قادرند تا تمامي باندهاي تلفن GSM را پوشش دهند.

چرا گوشي‌هاي چهارباندي به سادگي يافت نمي‌شوند؟

اين گوشي‌ها در اوايل زمان عرضه به بازار بسيار كم تنوع و گران قيمت بودند ولي بعد از گذشت تقريباً 9 ماه به وفور وارد بازار شدند. برخي مدل‌هاي معمول اين نوع گوشي‌ها (چهار باندي) به شرح زير است.

Motorola

V400 / V330 / V600 / V620 / A780 / V220

V500 / V501 / V505 / V525 / V551 / V555

NEC

515 / 525

Palm

Treo 600 / 650

Sharp

GX32

HP

i6315

برخی از مدلهای گوشی تلفن همراه چهار باندی

چرا همه تلفن‌هاي همراه، همساز نيستند؟

براي اين پرسش دو علت وجود دارد. اول آن كه تلفن‌هاي سلولي (همراه) از انواع مختلفي از فركانس‌هاي راديويي و سامانه‌‌هاي كدگذاري استفاده مي‌كنند و مسأله دوم يك دليل تجاري يا بازرگاني را شامل مي‌شود و آن اين كه ممكن است تلفن همراه از خدمات شركتي خاص پيروي كند، به شكلي كه براي همگون شدن با ديگر شبكه‌ها نيازمند توافق برقراري رومينگ بين آنها باشد كه در بخش‌هاي بعدي به مسأله رومينگ بيشتر خواهيم پرداخت.

اما بايد بدانيم كه براي استفاده از خدمات تلفن همراه در هنگام سفر و در كشورهاي ديگر، مشتركان نياز به يك حساب (سيم‌كارت) همساز علاوه بر يك گوشي همساز خواهند داشت.

تلفن‌هاي چندباندي:

برخي از سازندگان گوشي تلفن همراه، بر مبناي وجود اختلافات ميان بسامدها و باندهاي GSM بر آن شدند كه محصولات خود را به گونه‌اي طراحي و توليد كنند كه با هر دو يا حتي سه باند مختلف سامانه GSM سازگاز باشند. چنانچه علاوه بر امكان استفاده در دو باند معمول جهاني، بر روي باند 1900 (و در بعضي موارد 850) آمريكا نيز قابل استفاده باشند. اين گوشي‌ها به كاربران اجازه مي‌دهند تا در هر كجا چه محدوده محلي و منطقه‌اي و چه جهاني از گوشي خود استفاده كنند و به طور خلاصه شما براي حداكثر بهره‌مندي از تلفن خود نيازمند يك گوشي تلفن همراه سه بانده (1900، 1800، 900) خواهيد بود.

تلفن‌هاي دوباندي:

اين گوشي‌ها ممكن است شامل دو باند جهاني (1800 و 900) باشند و يا مي‌توانند از يك باند جهاني و باند ديگر كه مخصوص آمريكاست تشكيل شده باشند، براي مثال 900 و 1900 مگاهرتز. اما تلفن‌هايي كه دو باند معمول جهاني را پوشش مي‌دهند در همه جاي جهان به جز آمريكا قابل استفاده خواهند بود.

تلفن‌هاي سه باندي:

اغلب گوشي‌هاي جديد امروزي شامل اين ويژگي مي‌شوند كه با تمامي باندها سازگاري خواهند داشت و در سرتاسر جهان و شبكه‌هاي GSM تمامي كشورها قابل استفاده خواهند بود.

قفل شده يا غيرقفل شده؟

اگر شما يك گوشي تلفن همراه خريداري مي‌كنيد، بهتر آن است كه اين گوشي از نوع غير قفل شده باشد، به اين معني كه قابليت استفاده با هر نوع سيم‌كارتي و هر شبكه تلفن همراه GSM را داشته باشد. در اين صورت شما مي‌توانيد تمامي اطلاعات تماس را با تعويض سيم‌كارت مورد استفاده تغيير دهيد ولي اگر گوشي شما مخصوص نوع خاصي از سيم‌كارت و يا تنها مختص استفاده در شبكه‌اي باشد كه شركت خدمات دهنده سيم‌كارت آن را ارائه مي‌دهد شما ديگر اين امكان را نخواهيد داشت و با تعويض سيم‌كارت، گوشي نيز نياز به تعويض خواهد داشت.

اين گونه ايجاد محدوديت‌ها براي مشتركين كه معمولا برحسب سياست‌هاي رقابتي بين خدمات دهندگان مختلف انجام مي‌گيرد باعث مي‌شود تا با استفاده از سيم‌كارت‌هاي غيرتعريف شده و نامربوط، گوشي تلفن به طور الكترونيكي قفل شده و غيرقابل استفاده مي‌شود.

اين نوع سياست‌ها معمولا باعث تحت فشار گذاشتن مشتركان و مجبور كردن آنها براي استفاده از سيم‌كارت‌هاي يك شبكه خاص انجام مي‌گيرد. بنابراين برخي از شركت‌ها با اجراي اين سياست به نوعي مشتركين را اسير خدمات خود خواهند كرد.

تماس‌هاي بين‌المللي با تلفن‌هاي همراه

سيم‌كارت، قلب تپنده تلفن شما:

يكي از مزاياي مهم و بزرگ تلفن‌هاي سلولي اين است كه آنها داراي يك قطعه كوچك تراشه حافظه رايانه‌اي به نام سيم‌كارت (sim)(1 ) هستند. سيم‌كارت‌ها اطلاعات مربوط به صورت حساب مشتركين، شماره تلفن‌هاي تماس، پيام‌هاي نوشتاري و برخي موارد ديگر را در خود ذخيره و نگهداري مي‌كنند. اين تراشه‌هاي كوچك دو مزيت را براي مشتركين فراهم مي‌آورند.

– اول: شما مي‌توانيد گوشي تلفن خود را عوض كنيد اما از همان سيم‌كارت قبلي و بدون نياز به تغيير شماره تلفن و همچنين بدون از دست دادن اطلاعات ذخيره شده روي سيم‌كارت از آن استفاده كنيد.

– دوم: شما مي‌توانيد مشخصات و ميزان خدمات و هزينه‌هاي خود را تنها با تعويض تراشه سيم كارت از يك خدمات دهنده به خدمات دهنده ديگر به راحتي تغيير دهيد. اين ويژگي وقتي كه از كشوري به كشور ديگر مسافرت مي‌كنيد بيشتر به كمك شما مي‌آيد و هزينه تماس‌هاي شما را تا حد زيادي كاهش خواهد داد.

خدمات پيش پرداخته محلي:

مشتركين معمولا هنگامي كه از شهر يا كشور خود به هر دليل خارج مي‌شوند و نياز به برقراري تماس‌هاي مكرر را احساس مي‌كنند، اين كار را به وسيله تلفن‌هاي همراهشان صورت مي‌دهند اما بايد توجه داشت كه خارج شدن از منطقه ثبت سيم‌كارت باعث افزايش هزينه تماس‌هاي برقرار شده مي‌شود و اين امر در درازمدت و درصورت بالا بودن حجم تماس‌ها براي مشتركين به صرفه نخواهد بود. در چنين حالتي ساده‌ترين راه حل خريداري و استفاده از يك سيم كارت پيش پرداخته محلي است كه مربوط به همان منطقه و يا كشور است.

استفاده از اين سيم‌كارت‌ها هيچ گونه تشريفات وقت‌گير و اضافه‌اي ندارد، (ثبت‌نام، پر كردن فرم‌ها، انتظار طولاني و…) و به هيچ گونه سپرده و وثيقه سنگيني نياز نيست. مشتركين مبلغ مناسب با ميزان تماس‌ها را از پيش به فراهم آورنده خدمات پرداخت كرده و در قبال آن يك سيم كارت، يك شماره تلفن جديد و البته يك حساب پيش پرداخته براي هزينه‌ تماس‌هايي كه برقرار خواهند كرد، دريافت مي‌كنند. پس از آن مشترك مي‌تواند تا سقف حساب پيش پرداخته خود از خدمات بهره‌مند شود و پس از پايان مدت تعيين شده يا اتمام اعتبار، نسبت به افزايش يا شارژ مجدد حساب خود و يا حتي گشايش حساب جديد (خريداري يك سيم كارت جديد پيش پرداخته) اقدام كند. استفاده از اين امكانات از آن جهت براي مشتركين به صرفه‌تر است كه گاه هزينه تماس‌ها را نسبت به سيم كارت اوليه تا يك دهم كاهش مي‌دهند.

برقراري تماس‌هاي بين‌المللي از خارج از كشور

يكي از خدماتي كه معمولاً شركت‌هاي فراهم آورنده خدمات تلفن همراه ارائه مي‌دهند، سرويس «Call Back» است. هنگامي كه مشتركين كشور خود را ترك مي‌كنند در حالي كه نيازمند برقراري تماس‌هاي تلفني مداوم و طولاني با مبدا يا كشور اصلي هستند، اين امر هزينه هنگفتي را به آنها تحميل مي‌كند، با استفاده از اين خدمات مشترك مي‌تواند جهت برقراري تماس با كشور مبدا به يك شماره تعيين شده رايگان از طرف خدمات دهنده در كشور مبدأ زنگ زده و شماره شناسايي خود را شماره‌گيري كند. پس از اين كار بايد گوشي را قطع كند. بعد از چند لحظه‌ سامانه مركزي خدمات دهنده با شماره تلفن همراه مشترك (علاوه بر شماره تلفن همراه، مشترك مي‌تواند اين ارتباط را با هر شماره ديگري مانند هتل يا محل اقامت كه از قبل براي سامانه برنامه‌ريزي و تعريف كرده است برقرار كند.) تماس گرفته مي‌شود و مشترك بعد از پاسخگويي به آن (برداشتن گوشي) صداي بوق آزاد (آماده شماره‌گيري) را مي‌شنود، در اين هنگام وي مي‌تواند مستقيما با شماره مورد نظر تماس برقرار كند. استفاده از اين سرويس موجب كاهش چشمگير هزينه‌هاي تماس بين‌المللي خواهد شد.

برقراري تماس‌هاي بين‌المللي از داخل كشور

معمولا به مشتركين توصيه مي‌شود در صورتي كه نيازمند تماس‌هاي مستمر بين‌المللي از داخل كشور به خارج هستند، از تلفن همراه استفاده نكنند و در عوض جهت كاهش هزينه‌ها به آنها توصيه مي‌شود تا از كارت‌هاي تماس تلفن بين‌الملل پيش پرداخته استفاده كنند چرا كه مشتركين به وسيله اين كارت‌ها به راحتي مي‌توانند در هر جا چه در خانه، محل كار و يا حتي از تلفن همراه خود يك تماس بين‌المللي به صرفه برقرار كنند. به اين معني كه مشترك با خريد و استفاده از اين كارت‌ها جهت برقراري تماس، بايد يك شماره محلي را بدون هيچ پيش شماره اضافي شماره‌گيري كرده و تماس اصلي را به وسيله شماره‌گيري غيرمستقيم و به واسطه شركت خدمات‌دهنده برقرار كند.

خدمات رومينگ جهاني

يكي از بهترين روش‌ها براي بهره‌مندي از خدمات تلفن همراه در خارج از كشور و هنگام مسافرت و اقامت در كشورهاي ديگر، استفاده از خدمات رومينگ جهاني است. اين خدمات علاوه بر هزينه كمتر به مشتركين اجازه مي‌دهند تا شماره تلفن خود را بدون تغيير حفظ كند. همان طور كه ذكر شد، شبكه‌هاي تلفن همراه در ايالات متحده بسيار گسترده و متنوع هستند از جمله آن كه سامانه تلفن همراه آنها نيز در باند 1900 مگاهرتز عمل مي‌كنند و ممكن است گوشي‌هاي ديگر در اين شبكه‌ها كارايي نداشته باشند. اما در صورتي كه مشتركين نياز داشته باشند كه علاوه بر كشور اصلي (ايالات متحده) در هنگام مسافرت و اقامت در كشورهاي ديگر جهان همچنان از خدمات تلفن همراه خود بهره‌مند شوند دو راه حل پيش رو دارند، نخست آن كه گوشي تلفن را از نوعي تهيه كنند كه قابليت كار در هر دو سيستم جهاني و آمريكايي را داشته باشد و راه حل دوم آن كه يك گوشي جداگانه دو بانده مخصوص شبكه‌هاي GSM جهاني (900/1800 mhz) خريداري كنند تا به كمك آن بتوانند از خدمات تلفن همراه در بيش از 170 كشور دنيا استفاده كنند.

اقامت درازمدت در يك كشور خارجي

در صورتي كه مشتركين مدت زمان زيادي را بايد در كشور خارجي، اقامت كنند و يا حجم تماس‌هاي تلفني برقرار شده توسط آنها زياد است، مشتركين مي‌توانند از خدمات رومينگ بين‌المللي و يا خدمات ماهواره‌اي استفاده كنند.

در حالي كه از خدمات رومينگ و با سيم كارت اصلي (كشور مبدأ مشترك) در كشورهاي خارجي استفاده شود، برحسب نوع سيم‌كارت، مشترك مي‌تواند از ميان اپراتورهاي موجود در كشور مورد اقامت بهترين و مناسب‌ترين گزينه را انتخاب كرده و از آن استفاده كند. چرا كه ممكن است برخي از اپراتورها در بعضي نقاط آن كشور پوشش شبكه‌اي خوبي نداشته باشند.

پرسش ها

خدمات کشور مبدا

اجاره تلفن

خدمات ویژه

خدمات محلی

آیا شما تا کنون یک گوشی باند های آمریکایی داشته اید یا یک گوشی سه باندی جهانی؟

اگر پاسخ شما منفی است

 

4

4

4

آیا شما تا به حال یک گوشی تلفن با باندهای جهانی و بدون باند های آمریکایی داشته اید؟

اگر پاسخ شما مثبت است

 

 

  5

5

آیا شما کمتر از یک بار درسال مسافرت خارج از کشور دارید یا خیر؟

 اگر پاسخ شما مثبت است

1

 

2

2

اگر پاسخ شما منفی است

 

4

 

 

آیا تنها به کشور خاصی سفر می کنید یا به چندین کشور مختلف؟

در صورتیکه به چندین کشور مختلف سفر می کنید

2

2

2

 

آیا برای شما مهم است تا کسانی که از کشور مبدا با شما تماس می گیرند هزینه تلفن کمتری بپردازند؟

اگر برایتان اهمیت دارد

3

 

1

 

آیا برای شما مهم است که تنها دارای یک شماره تلفن ثابت مشخص باشید و دیگران از کشور مبدا فقط با همان شماره با شما تماس گیرند؟

اگر برایتان اهمیت دارد

2

 

2

 

آیا برای شما مهم است که هزینه تما سها ی کسانی را که از کشور مقصد ( مورد اقامت) با شما تماس می گیرند کاهش دهید؟

اگر برایتان اهمیت دارد

 

 

 

4

کدامیک از موارد برای شما بیشتر اهمیت دار ؟ راحتی  یا کاهش هزینه ؟

 در صورتیکه راحتی مهم تر است

4

1

2

 

در صورتیکه هزینه ها مهمتراند

 

1

2

3

آیا درطول مدت مسافرت ( اقامت در مقصد) از تلفن خود زیاد استفاده می کنید؟

در صورت استفاده زیاد

 

1

2

3

در صورت استفاده کم

2

2

2

 

آیا قرار است فقط در یک کشور بمانید یا از کشور های دیگر نیز دیدن کنید؟

اگر فقط یک کشور

1

1

1

 

اگر چند کشور

 

 

 

1

آیا در کشور مقصد اقامت طولانی خواهید داشت یا فقط چند روز می مانید؟

اقامت کو تاه مدت

1

1

2

 

اقانت بلند مدت

 

 

1

2

آبا نیازی به خدمات ارزش افزوده ای چون دیتا و دسترسی به اینترنت نیز دارید یا خیر؟

در صورت مثبت بودن پاسخ

2

2

 

3

 

مجموع امتیازات

 

 

 

 

نتیجه

US Svc

Rental

Hop
Riiing

Local

 

elecomtab.blogfa.com

اشتراک گذاری