امروز برابر است با :10 فروردین 1403

تفاوت تلویزیون پلاسمایی و LCD چیست؟

● پرسش‌های زیر ممکن است در خریدن تلویزیون برای شما هم مطرح شود:
▪ تفاوت تلویزیون پلاسمایی و LCD چیست؟
هنگامی که می‌خواهید بین خریدن تلویزیون پلاسمایی و LCD(صفحه کریستال مایع) انتخاب کنید، در واقع دارید میان دو تکنولوژی در حال رقابت مقایسه انجام می‌دهید. هر دوی این تکنولوژی‌ها دو روی یک سکه دیجیتال هستند و در تلاش برای رسیدن به نتایج مشابهی هستند: تصاویر شفاف و با رنگ طبیعی.
در تلویزیون‌های پلاسمایی نور از سلول‌هایی منفرد ساطع می‌شود و می‌تواند با ظرافت سایه‌های رنگ‌ها را با جزئیات بیشتری نشان دهد، در حالیکه صفحه‌های LCD از نور پشتی لوله‌های فلورسانس استفاده می‌کنند که از میان یک شاتر کرکره‌مانند عبور می‌کنند.
این سیستم‌های رقیب در سال‌‌‌های اخیر بازار را به دست گرفته‌اند و اگر شما بخواهید یک تلویزیون جدید بخرید احتمال از یکی از این دو تکنولوژی در آن استفاده شده است.

▪ کدامیک از این دو بهترند؟
به زبان ساده به علت آنکه طریقه ساطع‌شدن نور از صفحه‌هایی پلاسمایی، کیفیت و وضوح رنگ از این صفحه‌ها تاثیر بسیار بیشتری در بینندگان در اتاقی ایجاد می‌کند که نور محیطی آن کمتر است مثلا در اتاق نشیمن. اما برعکس اگر می‌خواهید تلویزیونی را برای یک محل پرنورتر مثلا آشپزخانه‌تان بخرید، کارآیی LCD بسیار بیشتر است.
گرجه سازندگان این مسئله را که تلویزیون‌های پلاسمایی برق بیستر مصرف می‌کنند، کارشناسان مستقل مدعی‌اند که برق مصرفی این نوع تلویزیون‌ها تقریبا دو برابر بیشتر است.
▪ آیا بزرگتر زیباتر است؟
شکی نیست که صفحه تلویزیون‌ها دارد بزرگ و بزرگتر می‌شود، اما گروه‌های مصرف‌کنندگان می‌گویند شاهدی وجود ندارد که هرچه صفحه نمایش تلویزیون بزرگتر شود، تصویر ان هم بهتر شود. البته اگر درخشندگی بالا مد نظر باشد، مطمئنا صفحه بزرگتر تاثیرگذارتر است.
در هرحال تردیدی وجود ندارد که یک خانواده متوسط که برای خریدن تلویزیون به فروشگاه می‌رود به اندازه و رنگ تلویزیون و حتی نوع طراحی دستگاه کنترل راه‌ اهمیت بیشتری می‌دهد تا ظرافت‌های چگونگی انتقال تصاویر بر روی صفحه نمایش.
▪ آیا باید تلویزیون را به دیوار آویزان کرد؟
امروزه با دسترس قرار گرفتن صفحه‌‌های نمایش مسطح می‌توانیم آنها را روی دیوار نصب کرد. البته توجه داشته باشید که گیره‌‌ها و وسائل ثابت‌کننده روی دیوار را باید جدا بخرید و معمولا باید از کمک یک کارشناس برای نصب آنها استفاده کنید که مستلزم هزینه اضافی است و نیز بروشورهای بیشتری باید بخوانید.نهایتا باید مطمئن شوید که دیوار قدرت تحمل وزن این صفحه نمایش سنگین را داشته باشد.
▪ تلویزیون وضوح بالا چیست؟
وضوح بالا یا HD به معنای سیگنال‌های تلویزیونی است که که با وضوح بیشتری نسبت به قالب‌های سنتی پخش می‌شوند و در نتیجه تصاویر واضح‌تر و زنده‌تری را بوجود می‌آورند.برای مثال در آمریکا که این سیستم برای اولین بار در میانه دهه ۱۹۹۰ ارائه شد و اکنون نیز رواج بیشتری دارد – تلویزیون‌های HD پنج برابر بیشتر نسبت به تلویزیون‌های معمولی اطلاعات ویدئویی بیشتری را به نمایش می‌گذارند. در انگلیس در بسیاری از دستگاه‌های تلویزیون چه پلاسمایی و چه LCD قابلیت HD تلقیق شده است.
اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که خریدن یکی از این سیستم‌ها ضرورتا به معنای نشان‌دادن خودکار تصاویر با وضوح بالا نیست. چرا که در حال حاضر تنها مشترکان تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای کانال‌های با کیفیت HD را در اختیار دارند ( و برای آن هزینه اضافی می‌پردازند). به عقیده کارشناسان تا زمانی که پخش تلویزیونی زمینی به شکل HD درآید زمان زیادی باقی است.
▪ تلویزیون‌های قدیمی تا کی همچنان کار خواهند کرد؟
سیگنال‌های تلویزیونی آنالوگ قدیمی در انگلیس از سال ۲۰۱۲ به بعد متوقف خواهند شد، به این ترتیب اگر شما تلویزیون غیردیجینال داشته باشید و مشترک تلویزیون کابلی، ماهواره‌ای یا فرمت‌های گوناگون آنها نباشید، تلویزیونتان در این زمان کاملا بی‌مصرف می‌شود. علت آن است که همه سرویس‌های تلویزیونی کابلی/ماهواره‌ای/رایگان در این زمان با شکل دیچیتال پخش خواهند شد و این فرمت نهایتا به هنجار معمول پخش تلویزیونی بدل خواهد شد. البته مادامی که مشترک یکی از این فرمت ها باشید، تلویزیون قدیمی‌تان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. و لازم نیست نگران HD، LCD و پلاسما و غیره باشید. حتی هنوز می‌توانید تلویزیونهای آنالوگ غیردیجیتال را به خصوص به شکل پرتابل برای اتاق خواب و … بخرید، اما هنگام خرید این تلویزیون‌ها در نظر داشته باشید که انها هنگامی که انقلاب دیجیتال در سال ۲۰۱۲ کاملا تحققیابد، دیگر کار نخواهند کرد.

hossein68.blogfa.com

اشتراک گذاری