امروز برابر است با :5 اردیبهشت 1403

انتقال داده هاى اينترنتى با برق فشار قوى

یک محقق ايرانى موفق شده است مشکل انتقال داده هاى اينترنتى با استفاده از برق فشار قوى را حل کند.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا،چند شرکت اروپايى و آمريکايى سرگرم انجام آزمايشهايى هستند که بر اساس آنها مى توان سيستمهاى پر قدرت اينترنت موسوم به اينترنت با باند عريض را به صورت علايم الکتريکى با تواتر بسيار زياد، از طريق خطوط برق فشار قوى که در همه شهرها و روستا موجود است انتقال داد.

يکى از محدوديتهايى که براى اين سيستم وجود دارد آن است که زمانى که خطوط برق از دکلها منشعب مى شوند اين امر موجب انعکاس در علايم اينترنتى و در نتيجه پايين آمدن کيفيت آنها مى شود.

اما به نوشته ماهنامه علمى “ساينتيفيک آمريکن ” يک گروه از محققان در دانشگاه ايالتى پنسيلوانيا به سرپرستى يک مهندس ايرانى به نام محسن کاوه راد در کنفرانس مخابرات و شبکه هاى تجارى که موسسه مهندسان برق و الکترونيک در آمريکا برگزار کرده اند اعلام کردند که توانسته اند راهى براى حل اين مساله پيدا کنند.

کاوه راد و همکارانش با استفاده از شبيه سازى رايانه اى به بررسى اين نکته پرداختند که اگر با استفاده از ترانسفورماتورها و وسايل ديگر، خطوط الکتريکى را سنکرونيزه کنند چه تاثيرى در انتقال علايم اينترنتى خواهد شد.

در اين آزمايش روشن شد که با اين تمهيدات مى توان ميزان انعکاس علايم اينترنتى را به حداقل کاهش داد و در نتيجه با استفاده از خطوط برق فشار قوى علايم اينترنتى را با سرعت چند صد مگا بايت در هر ثانيه به نقاط مختلف منتقل نمود.

اين سرعت به مراتب بيش از سرعت کابل يا دى.اس .ال است . تنها نکته اى که به گفته کاوه راد مى بايد مد نظر قرار گيرد هزينه استفاده از اين تمهيد جديد است زيرا کاربرد ترانسفورماتورها و ادوات ديگرمى تواند بر روى علايم راديويى تاثير بگذارد.

www.ml.blogfa.com
اشتراک گذاری