امروز برابر است با :29 اسفند 1402

آشنایی با آیفون تصویری

آیفونهای تصویری (video door phone) سیستمهای ارتباطی هستند که مانند آیفونهای معمولی ارتباط صوتی بین  فرد مراجعه کننده و افراد داخل یک ساختمان را برقرار می کند. علاوه بر آن قادرند تصویر فرد مراجعه کننده را نیز بر روی مانیتور گوشی داخل ساختمان نمایش دهند در صورت لزوم حتی می توانند تصاویر افراد مراجعه کننده را با کمک تجهیزات جانبی ضبط نمايند.آیفونهای تصویری  بسته به نوع تصویری که پخش می کنند به دو صورت رنگی وسیاه و سفید در بازار ارائه شده اند . اجزای اصلی یک سیستم آیفون تصویری  به صورت زیر می باشد :

  •  پانل جلوی در(door panel) (camera)
  • گوشی یا مانیتور ( monitor)  ( video phone)
  • منبع تغذیه  (power source )
  • قفل در باز کن (door  release)(door switch)
  • پانل جلوی در (camera)

این پانل ها در دو نوع رنگی و سیاه و سفید می باشند معمولاً نوع رنگی با علامت سه عدد بیضی به رنگهای قرمز و زرد  و آبی روی پانل مشخص می شوند.قسمتهای اصلی پانل به صورت زیر است:

1.       صفحه فلزی(panel):که از جنس آلومینیوم آلياژي می باشدو دور آن لاستیکی برای جلوگیری از نفوذ آب   قرار داده شده است.

2. شیشه حفاظ  لنز (camera window):برای جلوگیری از تاثیر مستقیم عوامل جوی روی لنز یا دستکاری لنز

3.     دوربین آیفون(ccd camera): از نوع CCD  میباشد و وظیفه دریافت تصویر را بر عهده دارد دارای دو نوع رنگی و سیاه وسفید است.لنز آن از نوع فیکس می باشد و زاویه ديد تنها با تغيير مکان دوربین قابل تنظیم است.

4.   LED های دریافت کننده نور مادون قرمز(infrared led): برای این است که دوربین بتواند در شب نیز دید داشته باشد.

5.        بلند گو برای پخش صدا (speaker)

6.   شستی زنگ به تعداد طبقات(resident call button)

7.      میکروفون برای انتقال  صدا به گوشی( microphone)

8.  پیچهای مخصوص که برای باز و بسته  کردن نیاز به آچار آلن دارد.((tamper proof screw

9.    پیچهای تنظیم زاویه دوربین (angular adjust)( angel control)   

10.        ترمینالهای اتصال سیم مانيتور درپشت پانل( resident videophone connector)

11.           سيم اتصال تغذيه 12 ولت dc (power connection )

12.      سيم اتصال به در بازكن ( door opener cable)((release connection wire

گوشی (Monitor) (Video phone)

گوشی نیز به دوصورت رنگی وسیاه و سفید  وجود دارد.معمولاً گوشی های سیاه و سفید برای نمایش تصویر از لامپ تصویر استفاه می کنند و قسمت نمایش تصویر گوشی های رنگی به صورت LCD  می باشد.

منبع تغذيه (power source )

منابع تغذيه مورد استفاده در سيستم آيفون تصويري مانند منبع تغذيه آيفونهاي معمولي ميباشدو داراي خروجي 12 ولت dc  وac است. خروجيac  براي تغذيه در بازكن استفاده ميگردد و خروجي dc مستقيما به سيمهاي آبي و قرمز پشت پانل وصل ميگردد.در پانلهاي يك طبقه اي كه فقط دو سيم مشكي براي اتصال تغذيه وجود دارد اتصال آن به منبع dc  يا ac فرقي نميكند.

 

قفل در بازكن (door release)(door lock)

دو نوع در بازكن در آيفونها استفاده ميشود.يك نوع با زنجير است كه از انرژي ذخيره شده فنر براي آزاد كردن زبانه در استفاده ميكند. نوع دوم نيازي به زنجير ندارد وتوسط يك مگنت زبانه به داخل كشيده شده و در باز ميشود.در بازكنهاي نوع دوم معمولا از منبع dc  12ولت يك آمپري تغذيه ميشوند.

shayeg.blogfa.com

اشتراک گذاری